Pagina anterioara | Pagina urmatoare |
Etnografie
şi folclor
„Prin caracterul ei de arie laterală, Ţara
Lăpuşului a rămas până astăzi o zonă
conservatoare, cu o cultură populară de mare bogăţie,
varietate şi cu o pronunţată notă de arhaicitate, fapt ce a
facilitat conservarea până astăzi a unor obiceiuri şi elemente
ale culturii populare cu statut de varietate regională”.
VII. 1 Obiceiurile legate
de principalele momente din viaţa omului
A. Naşterea
Obiceiurile aveau rolul de a regla relaţiile dintre
membrii colectivităţii şi întrajutorare în diferite
situaţii şi evenimente. Prin respectarea lor periodică aceste
obiceiuri se constituiau într-un adevărat calendar al vieţii rurale
şi familiale marcând cele trei mari momente ale existenţei: naşterea,
nunta, şi moartea.
Obiceiurile de naştere marchează pregnant
începutul vieţii unui nou membru al neamului şi comunităţii
asemenea celor de Anul Nou care înseamnă început, speranţă.
Pentru familie şi neamul din care face parte este foarte important modul
cum îl integrezi pe noul venit, fapt pentru care i se acordă o
atenţie sporită.
În obiceiul naşterii două elemente reţin
atenţia: grija pentru mamă care este protejată pentru a
aduce pe lume un copil frumos şi sănătos cu minte şi noroc; şi moaşa
care are rolul principal în desfăşurarea tuturor actelor
încărcate de ritualitate.
Până în a doua jumătate a secolului XX în Târgu
Lăpuş la fel ca şi în satele din jur moaşa rămâne trei zile cu mama pentru a o ajuta şi
face să deprindă cele necesare pentru nou născut, mai ales
dacă mama este la prima naştere. După cele trei zile se
considera că vin ursitoarele acele fiinţe nevăzute care
hotărăsc soarta copilului. Pentru a compensa acest mesaj în noaptea
celei de a şasea zile se făcea o masă cu tot neamul.
În această triadă mamă – copil –
moaşe se realizează o înrudire spirituală. Moaşa era
aleasă pentru poziţia ei în neam (hărnicie) şi era aceea
care-i făcea copilului prima scălduţă. Pentru grija
purtată mamei şi copilului în fiecare an într-o zi stabilită de
comun acord, moaşa va primii toată viaţa câte un mic cadou din
partea nepotului sau nepoatei (obiceiul este
cunoscut în zonă ca Ziua Moaşei).
Apa
primei băi în care era scăldat nou-născutul era pusă la un
copac tânăr cu specificaţia că trebuia să fie pom de rod
care înseamnă belşug şi nu un pom oarecare. numele copilului era
dat după cel al bunicilor, astăzi s-a pierdut mult din acest obicei
dar se mai păstrează chiar şi în oraş. De cele mai multe
ori numele copilului era dat după numele unui sfânt pentru a avea
protecţia divină
Botezul
este momentul creştinării celui mic la care nu lipsesc naşii de
cununie ai părinţilor, moaşa, alături de tot neamul care-l
cinstesc pe ultimul venit.
Nunta este un moment complex care
reprezintă alianţa dintre doi tineri şi unirea două
neamuri.
Legăturile
dintre tineri se stabileau în cadrul şezătorilor, horelor din sat dar
şi în perioada sărbătorilor de iarnă cu ocazia
colindatului.
La
peţitul fetei participă băiatul însoţit de tată iar în
lipsa lui de o rudă foarte
apropiată pe linie masculină, prilej cu care se stabilea logodna
şi data nunţii în deplin acord între tineri şi cele două
familii.
În
săptămâna nunţii tineri din localitate „chemători”
merg pe la toate casele în numele tinerilor de invită la nuntă. Tot o
ceată de tineri se vor deplasa în ziua nunţii la casa miresei, rude
în special pentru a o însoţii la biserică. Nunta se
desfăşura până la sfârşitul secolului XX cu precădere
la casa miresei iar alaiul care-l aducea pe mire trebuia să treacă
anumite probe dacă vrea să obţină mireasa. Toate etapele
nunţii sunt coordonate de un staroste (vornic) , el este cel care în
numele miresei îşi ia rămas bun de la părinţi şi
neamurile acestuia: Ia-ţi mireasă ziua bună /De la soare de
la lună /De la mama ta cea bună / De la fraţi de la surori /De
la grădina cu flori.
Prin
satele din jurul oraşului se mai
păstrează şi astăzi diferite strigături când merge
mirele după mireasă sau diferitele momente din timpul nunţii cum
ar fii dansul miresei, furatul papucului sau al miresei, datul găinii la
naş şi fârtăţia (mai mult întâlnită în Ţara
Chioarului).
La
terminarea nunţii şi plecarea nuntaşilor mirele şi mireasa
trăgeau de un colac (numit colacul miresei) şi care
rămâne cu partea mai mare v-a avea viaţa mai lungă.
Moartea.
Misterul
morţii, teama de necunoscut a favorizat transmiterea peste generaţii
a unor concepţii şi practici străvechi.
Pe
câtă bucurie aduce venirea unui copil pe lume pe atâta jale produce în
rândul familiei trecerea în necunoscut a unui membru.
În
ritualul înmormântării întâlnim două aspecte: cel religios şi
cel laic. Pe toată durata celor trei zile la căpătâiul mortului
arde lumânarea (lumina trupului) care
semnifică ajutorul dat de cei vii defunctului pe cale pe care o are de
parcurs spre lumea umbrelor. De obicei cu cel mort se pun bani şi diferite
amulete, banii semnifică plata la vămile de trecere în lumea
cealaltă.
Bocetul
mortului prezintă o largă varietate în funcţie de vârstă
şi sentimentele cu care a fost înconjurat defunctul în timpul vieţii.
Metafora
nunţii mirifice, soluţie catarsică în situaţie de
extremă dificultate, cunoscută în textul Mioriţei se
regăseşte în Lăpuş într-o formă de mare frumuseţe
într-un bocet cântat în 1979
Atunci
când mortul este un tânăr la fel ca cel prezentat mai sus la înmormântare
este adus bradul mireasă sau mire, copac care semnifică
veşnicia.
Tematica
bocetelor reflectă concepţii de mult dispărute, unele din ele
fiind asemănătoare cu bocetele din spaţiul mediteranean.
Cel
plecat în lumea de dincolo rămâne în memoria urmaşilor fiind pomenit
la trei zile acasă, la cimitir, sau la masa moşilor.
Pagina anterioara | Pagina urmatoare |