Pagina anterioara | Pagina urmatoare |
V.I. Învăţământul
lăpuşean până la 1900
Şcoala este inima
unei localităţi, o lume în continuă mişcare, o
bătălie pentru informare, dinspre şi înspre lume.
Ceea ce a asigurat şi asigură trăinicia spirituală
a localităţii şi zonei este educaţia şi cultura.
Primele informaţii despre învăţământul
lăpuşean datează de la începutul secolului al XVII-lea.
Această localitatea avea la începutul acestui secol o populaţie
eterogenă destul de numeroasă, în special maghiară rit reformat
care aparţinea protopopiatului din Baia Mare.
Sub auspiciile Bisericii Reformate în preajma anului
Şcoala a fost situată iniţial în Piaţă, fiind
o construcţie din lemn având 3 ½ stânjeni lungime şi 2 ½
lăţime, din care o cameră şi o bucătărie care au
aparţinut învăţătorului ca şi locuinţă, iar
a treia cameră ca sală de clasă. Mobilierul sălii era unul
sumar: în mijlocul sălii pe patru stâlpi înfipţi în pământ sin
scândură de brad era făcută o masă şi lângă ea de
ambele părţi două bănci lungi..
În anul 1845 această
construcţie (atât cât a fost refăcută iniţial)
începe să se dărâme şi s-a făcut propunerea de ridicare a
unei noi construcţii, obţinându-se aprobarea, dar revoluţia de
la 1848-
Sub impactul anului revoluţionar 1848 în societatea
românească se pune tot mai mult problema şcolii şi
educaţiei.
Scolile săteşti erau
susţinute de biserică şi populaţie şi şcolarizau
copiii între 7-14 ani care deprindeau tainele scrisului, cititului, aritmeticii
agriculturii şi religiei.
Până la înfiinţarea Şcolii Elementare Greco-Catolice din
Târgu Lăpuş în localitate mai existau două şcoli
confesionale: reformată şi romano-catolice.
Şcoala elementară romano-catolică îşi deschide
porţile în 1821 în locuinţa preotului unde învăţau 10-12
copiii. În 1837 învăţătorul Paşca Silvestru
învaţă 20 de băieţi şi 14 fete, sala de clasă
fiind în casa parohială. Principalele materii au fost: Religia şi
Morala, Biblia, Limba Maghiară, Latina şi Germana, iar din 1860 s-au
introdus discipline noi Matematica, Geografia şi Istoria.
Din 1866 datorită condiţiilor improprii de şcolarizare
16 elevi romano-catolici au frecventat şcoala reformată, iar salarul
învăţătorului a fost de 52 frt. şi 50 de griţari.
Şcolile confesionale reformate şi romano-catolice maghiare în
Ardeal erau în număr foarte mare comparativi cu cele româneşti,
astfel la 1848 cei aproximativ trei milioane de români din Transilvania şi
Ungaria dispuneau de două gimnazii: Blaj (1754) şi Beiuş (1828),
câteva preparandii: Arad, Oradea şi Carei; şcoli normale
Între 1850 şi 1918 învăţământul românesc din
Transilvania era confesional: ortodox
şi unit în subordinea celor două Biserici cu sediul al Sibiu şi
Blaj.
În Târgu Lăpuş intelectualitatea românească după
1848 as luat iniţiativa înfiinţării unei şcoli principale
greco-catolice în care să fie pregătiţi elevi indiferent de
etnie şi religie. Iniţiativa şi sufletul demersurilor ulterioare
a avut-o protopopul greco-catolic Ioan Dragomir. Între 1835 şi 1837 acesta
a fost profesor de filozofie
Depăşite greutăţile
confesionale au apărut altele datorită preşedintelui
Primpreturii din localitate Elia Mitkevicz care dorea ridicarea localului din
lemn în timp ce protopopul Ioan Dragomir dorea o şcoală din
piatră .
Cursurile şcolii au s-au deschis în 1856 într-o casă
închiriată cu trei încăperi, iar în
Într-o adunare greco-catolici şi ortodocşi din localitate di
8 martie 1857 doreau ca şi pe viitor să se continue Şcoala
naţională din Lăpuşul unguresc.
Şcoala a fost ridicată cu contribuţia satelor şi
comunelor din plăşile Lăpuş şi Copalnic
Mănăştur :
Lăpuş – Poiana Botizei 20 fr, Boiereni 45 fr, Drăghia 25 fr, Suciu de Sus 65
fr, Strâmbu 50, Cufoaia 30 fr, Larga 40 fr, Lăpuşul Românesc 110 fr,
Băiuţ 40 fr, Groşi 35 fr, Târgu Lăpuş 100 fr, Suciu de
Jos 24 fr, Poiana Porcului 10 fr,
Coroieni 13 fr, Cupşeni 57 fr, Dobric 25, Libotin 10 fr,
Răzoare 15 fr, Rohia 22 fr, Ungureni 15 fr, Cerneşti cu Bloaja 40 fr,
Groape cu 2 fr; Copalnic Mănăştur 25 fr, Preluca 30 fr,
Ruşor 25 fr, Vad 20 fr, Vima Mare 6 fr, Vima Mică 18 fr, Berinţa
15 fr, Sălniţa 12 fr. În total s-au adunat 1.224 fr, iar
populaţia a contribuit şi prin muncă personală. Copiii
acelor comune care nu au contribuit la susţinerea şcolii au
plătit o taxă între 2 şi 4 fr.
Piatra de temelia a şcolii a fost pusă la 25 iulie 1857 de
către Episcopul Diecezei Greco-Catolice din Gherla Ioan Alexi. Edificiul a
fost finalizat în 1867 şi a costat aproximativ 20.000 de coroane.
Cu sprijinul Episcopului Ioan Vancea de Buteasa în 1873 şcoala a fost recunoscută
de Ministerul Învăţământului ca Şcoală
Confesională Românească.
Pentru susţinerea şi organizarea acestei şcoli în iunie
şi decembrie 1873 s-au ţinut două conferinţe alegându-se un
comitet care era direct răspunzător de organizarea şi averea
şcolii. Acesta era format din Gavril Manu (preşedinte) Teodor
Gavruţiu (vice-pteşedinte) Dumitru Varna (perceptor) Vasile Iuga
(controlor) Paul Ghindaş (notar) Ioan Marton şi Constantin Popescu (membrii) şi Petru Codeus (bibliotecar).
Edificiul şcolii a fost ridicat din piatră şi
cărămidă în lungime de
Dintre cei mai renumiţi donatori de la sfârşitul secolului
XIX au fost M Ordinariat din Gherla,
Episcopii Ioan Vancea şi Mihail Pavel, N.F. Negruţiu, (400 coroane)
Preotul Cristurului (100 coroane) Gavril Manu din Boiereni a dat tot anul
toată arenda unei mori din Groşi.
În decurs de 57 de ani cât a existat această şcoală
1856-1913 au învăţat peste 4.000 (4.097) de tineri, după
naţionalitate: 3.744 români, 240 maghiari, 51 germani, 62 evrei; după
religie 2,567 greco-catolici, 1.177 ortodocşi, 197 romano-catolici 97
reformaţi şi 62 mozaici..
Cei mai importanţi dascăli ai Şcolii Confesionale
au fost. Ioan Dragomir, Sera Gheorghe,
Laurenţiu Caba, Teodor Rotaru, Ioan Buşiţia, Teodor Roşu,
Demetriu Varna, Ioan Giorgiu, Alexandru Latiş, Vasile Rebreanu (tatăl
scriitorului Liviu Rebreanu) Gherghel Teofil, Latiş Vasile, Paul Oana,
Ioan Moldovan, Aurel Farcaş. I. Szabo, P. Codeus.
Pe lână această şcoală confesională în
localitatea Târgu Lăpuş s-a înfiinţat o şcoală
elementară de stat în 1873 cu patru cadre didactice în clădirea
Bisericii Reformate pentru care în 1886 statul le-a pus la dispoziţie un
teren şi o casă . Director a fost Lebedy Ioan iar
învăţători Szeremlei Eszter, Magyarosi Ioan, şi
Kerecheş Daniel.
În 1866 s-a înfiinţat o şcoală evreiască
numită Talmud Tora având ca preşedinte pe Zaith Herman.
În 1893 în localitate printr-o donaţie făcută de
comună s-a înfiinţat o grădiniţă de copii.
Datele cu privire la învăţământul lăpuşan
pentru secolul al XIX-lea sunt relativ puţine şi uneori
contradictorii, documentaţia fiind dispersată datorită
reorganizării administrativ teritoriale ele aflându-se în arhivele de
Pagina anterioara | Pagina urmatoare |